(MOPED PROJECT part1)
ENGLISH VERSION BELOW
Sain kuulkaas tämmösen scootterin vaimon siskolta. Tämähä on ollu mökillä jo meleko kauan peltomopona noin 7 vuotta ja 2 niistä seissy varastossa resuna. Mietin että rupianko laittaa tähän sähkömoottorin vai laitanko kuntoo... voiha sillä sitte joku ajella jos budjetti kovin nousee. Mutta jos pääsee vähällä rahalla nii voin myös myyä jollekki vaikka ensi mopoks. Eihä tämmösellä vanhalla kiinan mopolla palio saa, muutako tekemisen iloa 😉
VANHA SCOOTTERI
Sitte ajattelin että jos rupian värkkää tuon 5,5hepan sähkömoottorin tuohon nii sehä pitäs joko katsastaa tai viiä semmoseen paikkaan mihin ei vahingossakkaa poliisit eksys (jos sillä ajella meinaa)
...varmaan parempi ku kunnostaa vaa.
SÄHKÖMOOTTORI
Mutta eihä sekkää nii heleppoa ollu. Ei ollu papereita eikä löytyny omistajalta tietoja trafin sivvuilta.
No rupesin sitte kaivelee runkonumerot ja viestiä trafille. Löyty 2€lla tiedot. Normaali liikenne poisto 7/2012 En kyllä vielä tiiä miten sen saa rekisterriin, mutta se o myöhemmin se 😅
Ensimmäisenä tietenki osiksi koko vehe...
SCOOTTERI OSINA
Oli kyllä semmonen muovihässäkkä että en tiiä saanko ennää ikinä kokkoon, mutta seki homma o sitte myöhemmin. Koitin kyllä laittaa kaikki ruuvit ja pultit sinne mistä ne irrotinki, mutta ainaha niitä pari hukkuu matkalla 😉
Ensimmäisenä tietenki kattoa vauriot, mikä on pakollista pistää kuntoon...
SCOOTTERIN TAKAVALO (RIKKI)
Takavaloha oli eka minkä huomasin, sen lisäksi ettei se muutenkaa toiminu 😄
Laitan tämän seuraavaan juttuun ku en oo vielä tässä päässy eteenpäin.
Toinen asia minkä huomasin oli etupää. Jousitus oli miten sattuu ja etupää löysä (Hyvä ettei oo tippunu matkalle)
SCOOTTERIN ETUPÄÄ/JOUSITUS
Tottakai öljyn vaihto ja säätö kohilleen, jousitukselle.
SCOOTTERIN JOUSITUS KUNNOSSA
Sitte se etupään löysyys. Luulin että tuli laakereitten osto, mutta eihä se ollukkaa nii paha. Etupää irti. Laakereiden putsaus ja uuet vaseliinit sisälle. Kiristys ja oli ku uus 😄
SCOOTTERIN ETUPÄÄN LAAKEROINTI
Sitte oli tietenki öljyn vaihtot. Moottori ja vaihteisto. (Millon lie vaihettu)
Ei muutako roppu auki. Tässähä oli joku helevetin jousi painamassa tuota roppua alaspäin nii miten sitte kävikää... No niinku arvasin. Öljyt lattialle ja roppu öljyn sekkaan 😅 (Aina saa#¤&)
ÖLJYKÄSI
Loput öljyt mitä konneeseen jää jemmaan, saa parhaitten pois ilmapistoolilla... Mullaha ei nyt semmosta ollu nii otin pätkän ilmaletkua ja puhaltamalla enimmät veks 😆
Koitin myös autonpumpulla ja käsipumpulla, mutta vi&%t (videolla lopussa näkyy)
Piti oikein netistä ettiä ja tulostaa käyttöohje kirja tähänki pas#%¤", että sai ees tietää millä tämä kulkee 2tahti vai 4tahti... No nelitahtiha tämä oli, eli pelkkää bensaa koneeseen.
No ne öljyt. Mullaha oli jottai vanhoja 4tahti öljyjä kaapissa ja viskositeettiki passas (tarkistakkaa aina mikä öljy käy mopoon)
Ei muutako öljyt sisään... eiku per¤#", eihä mulla ollu millä kaataa sitä tuonne ahtaaseen välliin. Koff tuli avuksi ja teki itestään kaatoastian 😎
KAATOASTIA
Hyvin meni öljyt sisään.
Sitte vaihteisto öljyt. Roput auki ja öljy sankkoon. Tässä ei ihime kyllä lentäny lattialle mittää 😊
Vaihteistoöljyäki oli kaapissa. Ei nyt ihan valmistajan suosittelemaa 80-90w, mutta 70-90w oli.
Sitä meni noin 0,1 litraa
Mun mielestä helpoin saaha nuin pienestä reiästä tavaraa sisään on pienet työkalut 😆, eli ruiskulla. Oha se vähä semmosta, mutta helppoa.
SCOOTTERIN VAIHTEISTOÖLJY
Sittehä se piti tuo käynnistyspolin korjata, ja startti samalla.
Sieltä sisältä oli menny kiinnitys jouselle poikki, mutta sen sai kiilattua eri väliin.
Sitte tuossa kannessa oli niin palio kulumaa että polin ei päässy palautuun ja hyppi rattailla.
Kanteen tein prikasta isomman tuen dremelillä ja lukkosokalla kiinni.
KÄYNNISTYSPOLKIMEN KOPPA
Nyt pelitti seki.
Tuossa on muute videota vähä:
https://www.youtube.com/watch?v=vDSaB9ynJXk&index=8&list=PLsw1eTTsNsv_yo_m98CroIrfBD1TRAYSR&t=0s
Tilatkaaha kanava samalla nii näätte heti videot ku ne sinne lataan 😉
Jatketaan tästä taas.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
MOPED PROJECT (part1) ENGLISH VERSION
I got this one from my wifes sister. This has been in the capin for 7 years and 2 of them broken in the carage. I was thinking if i should put electric motor in this or do i just repair it... Someone can drive it if budjet goes high. But if i can repair it cheap i can sel it to someone, for example first moped. I dont think i can get much from it, just the joi of repairing 😉
OLD SCOOTER
Then i thought if i put that 5,5 hp electric motor in it, it needs to go throuh vehicle inspection, and thats a proplem 😏. Or i could just take it to someplace that cops never goes 😄
...Think it´s better to repair, much easyer
ELECTRICMOTOR
But this wasnt so easy. We didnt have any papers for this scooter and last owner didnt see any history at insurance sites.
Well, i dig out the serial numbers and but message to trafi. They find information about the scooter and charget 2€. Normal trafic removal 7/2012. I dont know how to get it newly registred but thats later 😅
Firs i had to dissemble the scooter...
SCOOTER AT PART
It was some plastic cube, i dont know if i can reinvent this thing back together 😄
I tryed to put all the screws and stuff back where i took them, but theres always some missing at the end... useless ones 😉
First i had to check the damages, what needs to be repaired...
SCOOTER TAIL LIGHT (BROKEN)
Tail light was the first that i knowtised, additionally that the scooter didnt even work 😄
I write about this in next part, because i havent got that far whit this
Second thing that i knowtised was the front end. Suspension was trashed and front end was loose. (good thet it havent drop while driven)
SCOOTER FRONT END AND SUSPENSION
Ofcourse oil change and assemble back together.
SCOOTER SUSPENSION REPAIRED
Then the front end loosenes. I thougt the bearings was gone, but it wasnt that bad.
Dissemble the forks, clean the bearings and new vaseline in. Assembly back together and tighten. It was like a new 😄
SCOOTER FRONT END BEARINGS
Then there was oil change. Motor and transmission (When the last chance was 😕)
Loosen the botl at motor. There was some damn sping pushing the bolt, and what happened then... Like i guessed. Oils to frool and bolt to oilcontainer 😅 (Always fuc&%)
OILHAND
Last oils that left to motor u can get out best whit airgun... But i didnt have one so i took piece of airhose and blowed to it (worked) 😆 I did try whit carpump and handpump, but f%¤#, didnt work (end of the video u can see that)
I had to find manua for this sh%¤ at the web so that i would know even what is this, 2 stroke or 4 stroke... 4 stroke it was, so just gasoline.
Those oils. I had some leftover 4 stroke oils at capinet and viscosity was same (U should check from manufacture what oil u can use)
Just but the oils in... no fu#¤", i didnt have anything to pour it to tight hole. Koff came and transformed itself to jug 😎
POUR JUG
Oil went in well.
Then there was the transmission oils. Open the bolt and let it drip to container. I was suprised that there was not even a drop of oil at floor 😊
I also did have some transmission oil at capinet, not quite what the manufacturer recomends 80-90w but close 70-90w
It swalloed about 0,1 litres
I thing that for small holes u need small tools 😆, so i used squirt. Well it works just fine.
SCOOTER TRANSMISSION OIL
Then i had to repair the startpedal and the electrick start at the same (about electrick start later)
The spring holder was broken, but i managet to squese it to other hole.
Then the cover had so much wear that the pedal just moved and jumped at inner sprocket so it didnt revert.
To cover i made bigger washer whit dremel and locked it whit safety pin.
STARTPEDAL COVER
Now that worked too.
Heres the video:
https://www.youtube.com/watch?v=vDSaB9ynJXk&index=8&list=PLsw1eTTsNsv_yo_m98CroIrfBD1TRAYSR&t=0s
Subscribe my channel too so that u can watch my videos imidiatly when i download them 😉
I´ll get back to this.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti