(SCOOTER PROJECT 50cc2stroke. PART2. English version below)
![]() |
OSA2 |
Tämähän viimeksi saatiin käyntiin ja purettiin sitten tanko pois että päästiin maalaamaan edes jotain osia.
Poitsu hio pakoputken teräslaikalla joka oli kiinnitetty porakoneeseen.
![]() |
PAKOPUTKEN HIONTA |
Sieltähän lähti mukaan pohjamaaliksi harmaata ja metallihohto sininen ja musta, lakaksi ostin metallinhohto lakan.
Putkelle ja kaikille kuumuville osille tarvi oman maalin, eli ostin sitten vielä kuumakesto hopeaa spraytä.
![]() |
MAALIT |
Jousista öljyt ulos ja uudet sisään.
Ensin yläproppu auki (saattaa vähän pongahtaa koska jousi pinaa sitä ylös)
jousi ulos ja öljyt kaadetaan pois.
Ite kaatelin aluksi mittakuppiin koska en ollut varma kuin paljon sinne kuuluu öljyä.
![]() |
ETUJOUSIEN ÖLJYNVAIHTO |
Sitten iskareiden ja renkaiden hionta samaan syssyyn.
Ja maalauksen pysty aloittaan.
![]() |
RENKAIDEN MAALAUS |
Poitsun kans yhdessä purettiin ja hiottiin, mutta maalaus hommat tein melkeimpä yksin.
![]() |
HIONTA |
![]() |
MAALAUS |
Seuraavaksi sitten mopon väri maalit.
![]() |
MAALAUS |
Pakoputkeenhan tarvi käyttää tuota kuumakesto maalia (hopea)
![]() |
PAKOPUTKI |
Lamput oli laitettu kiinni joskus liimalla ja silikoonilla, koska ne oli maalattu aiemmin.
Yritin kyllä puhdistaa maalia pois mutta jälki oli miniporalla melko hirveää, joten päätin että annetaan olla ja maalataan päälle vaan uudella maalilla.
![]() |
LAMPUN KUPU |
![]() |
LAMPUT |
Kasasin sitte itekki nuo lamput liiman ja silikoonin avulla... Toivotaan ettei tarvi ikinä käyttää auki
Laakerit ja jarrut oli hyvässä kunnossa etupäässä, mutta takapään aukasu tuotti ongelmia.
En ois uskonu että mutteri voi olla nuin tiukassa. Yritin vääntää, hyppiä päällä ja hakata vasaralla auki,mutta ei... Meinas usko loppua...
Lopulta kävin isännältä hakemassa pultti pyssyn jolla sain sen auki.
![]() |
RENKAAN IRROITUS |
Tähän kuulu sellainen 2 haarainen vaijeri joka tulee kaasuttimelle ja öljypumpulle.
Öljypumppuhan oli laitettu rautalangalla jumiin niin että moottori saa kokoajan samanverran öljyä.
![]() |
ÖLJYPUMPPU PATENTTI |
![]() |
KASAUS |
Mutta sitten ku päästiin tähän mittaristoon niin tuli ongelmia.
Eihä ne mahtunu tähän tankoon.
Tämä oli vaihettu ja tehty tämmönen toisenlaisen näkönen mopo.... Haettu vissiin Aerox Mallia 😃
![]() |
TANKO |
![]() |
KUVA NEISTÄ. AEROX |
Ei auttanu ku tilata oikianlainen tanko ja samalla se kaasuvaijeri.
Postia ootellessa vaihtelin sitte öljyt
Pohja proppu auki ja öljyt kanisteriin
![]() |
ÖLJY PROPPU |
Alaproppu kiinni ja ylemmästä öljy sisään.
Peräänhän menee noin 1-1,2desiä öljyä. Itse käytin mobilin vaihteisto öljyä (75-90w)
Käytin tällaista akkuneste törppöä jossa on itsessään letku. Tällä sai hyvin uudet öljyt sisään ylä reiästä, vaikka aika hidasta hommaa ja nuitahan valmiita öljypurkkeja myydään kaupoissa
![]() |
ÖLJYN LAITTO |
Vaihdettiin tanko ja nyt saatiin sitten mittari ja tangon katteet paikalleen.
![]() |
UUSI TANKO JA KAASUVAIJERI |
![]() |
MASKI PAIKALLAAN |
Tässä muuten pieni niksipirkka jos epäilette että mopon cdi boxi on rikki.
Kuumailma puhaltimella tulikuumaksi boxi joka puolelta.
Tuon silikoni osan kans pittää olla varovoinen ettei se sula.
Siellä saattaa sisällä olla hiusmurtumia liitoksissa, ja tuo lämpö sulattaa ne takaisin yhteen.
![]() |
CDI Boxi |
Kaasuttimen sitten lopulta käytin taas irti, puhdistin ja kasasin takas.
Rupes taas pelittään
Tässä välissä kävin testaan paljoko tämä kulkee, ja sehän meni 60km/h, eli vähän on liikaa aloittelijalle. Tuosta mittaristosta ei paljo mitään nähnyt nii ajattelin sen korjata samalla.
Tulihan tuon mopon mukana vakio putki, eli se ajateltiin laittaa paikalleen että rajoittas vähän vauhtia. Sekinhän piti hioa ja maalata.
![]() |
PUTKEN MAALAUS |
Tuota plexiähän mulla vielä oli, niin ei muutako sopivat palaset siitä mitattiin ja leikattiin miniporalla irti. Samalla lähti vanhat keltaset mittariston lasit pois.
![]() |
UUSI PLEXI MITTAREIHIN |
![]() |
MITTARISTO |
![]() |
55KM/H |
Sehän on nyt valmis. Ei muutako korttia odotellessa.
Kuvat on kyllä tuolla tehoputkella, mutta se ei paljon muuta lopputulosta.
Valmis. Nyt vaan ootellaan sitä korttia... Ne on nuo teoria kokeet menny niin vaikiaksi ettei varmaan kukaan pääse eka kerralla läpi.
Ja jos sattuu kyr%#¤" ajokoe Tarkastaja nii seki saattaa pompata.
Tytölle sattu aiemmin tuossa katsastuskonttorilla. Se lähti ajamaan ja se ukko huuteli jottain. Ehti ajaa noin metrin verran ja laitto jalan maahan ku luuli että se sille puhu. Saman tien sano ukkeli että se oli siinä, eikä antanu ees yrittää uuelleen... Sinne meni taas sata euroa 😡
Kaiken näkösiä se leipä elättää.
No mutta tuosta vielä videoon linkki, jos unohin jotain tässä mainita.
Palataan taas. Enskerralla jotain muuta ku ajovempelettä 😉
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
SCOOTER PROJECT 50cc2stroke. PART2. English version
![]() |
PART 2 |
We got this running last time. Now we had to take off the handlebars so we could get some paint on
Son sanded the exhaust pipe whit drill that had some steelwire head.
![]() |
EXHAUSTPIPE SANDING |
I bought some primer (Gray) Metallic black and blue and then some metallic varnish.
Exhaust need its own hot resistant paint, so i bought silver.
![]() |
PAINTS |
Removed the oil, and in with the new.
First you need to remove the bolt from above (might pop out because the spring pushes it)
Remove the spring and bour out the oil.
I boured in the measuring cup because i wasnt sure how much oil there should be.
![]() |
FRONT SUSBENSION OIL CHANCE |
The i sanded the susbension and tires. Now i could start paintig
![]() |
TIRE PAINT |
We took the scooter apart and sanded these cover with my on, but the painting was left to me.
![]() |
SANDING |
![]() |
PAINTING |
Then i started the color painting
![]() |
PAINTING |
Exhaust needed to paint with the hot resistant paint (Silver)
![]() |
EXHAUST |
These lamps was put together with glue and silicone. They were painted before.
I tryed to clean these with my minidrill, but the trace was horrible. So i just taped it and painted with different color.
![]() |
LAMP |
![]() |
LAMP |
I did assembly these like they were. Clue and silicone... i hope that i dont have to open these never again
Bearings and brakes was in good shape from the front end, but the back end was tricky to open.
I never thought the nut could be some damn tight. I tryed to twist, jump and even hammer it open, but no luck... Almous gave up on this.
Finally i got the bolt gun from my father, That opened it.
![]() |
TIRE OPENING |
This wire should be two headed, one for the oilpump and second for the carburator. This had some patent that holded the oilpump in the same position, so it will get the same amount of oil all the time.
![]() |
OILPUM PATENT |
![]() |
ASSEMBLY |
But when we got to this speedometer, then there was a prolem.
Meter didnt fit this handlebar.
This handlebar bracked have been chanced and did other looking scooter... Mayby previous owner wanted a Aerox scooter 😃
![]() |
PICTURE FROM INTERNET. AEROX |
![]() |
HANDLEBAR |
I had to order right handlebar, and at the same i ordered the right carburator wire.
When waiting them to arrive, i chanced the oils.
Rear oil nut open from the bottom and bour the old oil in the canister.
![]() |
OIL NUT |
Close the lower nut and bour in the new oil.
The rear takes about 1-1,2desilitres oil. I used mobil gearoil (75-90w)
I used this batterywater bottle to bour in the new oil. It has just the right size hose that fits in perfectly. This is pretty slow, but sure. They sell these new oil cases in the stores, that has right size of oil in them.
![]() |
OIL BOUR |
We chainced the bar and now we got the covers and the meter in the right place.
![]() |
NEW HANDLEBAR AND CARBURATOR WIRE |
![]() |
COVERS ON |
Heres a little trick if u suspect that your mopeds cdi box id broken.
Just heat the box (HOT) from every corner. Careful whit the silicone part that it wont melt.
There might be some fractions in the box, and the heat will join them back together again.
![]() |
CDI BOX |
I took out the carburator and cleaned it again... and it started. There were some trash in it, so it did flod
I tested this moped now and it went about 60 KM/H, so thats a bit too much for the beginner. That meter plexi is yellow, so i could not see much... I thought i chance that at the same time.
I also got this original exhaust with this, so i thought this will help abit whit the speed. That needed some sanding and paint
![]() |
PAINTING THE EXHAUST |
I had that new plexi glass, so i measured the right size pits and cutted them of with my minidrill. Also removed the yellow plexi from the meter.
![]() |
NEW PLEXI FOR THE METER |
![]() |
METER |
![]() |
55KM/H |
Its ready now... Now we wait for my son to get the drivers licence.
These pictures are with the power exhaust, but it wont affect the moped too much
DONE. Now days the theory exams are very hard, and i dont think anyone can get it first time.
And if theres Fuc¤# driving tester, he can evade the licence too.
Like our daughter had. She started the drive and the man speaked something. Our girl thought that he sayd something to her and stopped meter away. That man told that thats it, no licence. and didnt even let her try again... that cost 100€ 😡
I just cant understand some people.
Heres the video link, if i forgot something.
Next time. Something else than driving things 😉
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti