sunnuntai 11. elokuuta 2019

SCOOTTERI PROJEKTI (50cc 2tahti) OSA 2
(SCOOTER PROJECT 50cc2stroke. PART2. English version below)

OSA2
Nyt sitten kakkos osa.
Tämähän viimeksi saatiin käyntiin ja purettiin sitten tanko pois että päästiin maalaamaan edes jotain osia.

Poitsu hio pakoputken teräslaikalla joka oli kiinnitetty porakoneeseen.

PAKOPUTKEN HIONTA
Katteiden pinta hiottiin käsin ja kävin osteleen vähän maaleja kaupasta.
Sieltähän lähti mukaan pohjamaaliksi harmaata ja metallihohto sininen ja musta, lakaksi ostin metallinhohto lakan.
Putkelle ja kaikille kuumuville osille tarvi oman maalin, eli ostin sitten vielä kuumakesto hopeaa spraytä.

MAALIT
Etu jousiin vaihdoin samalla öljyt kun ne purin. Tässä oli ihan hyvät öljyt, mutta sama vaihtaa ku sitä jäi derbi projektista.

Jousista öljyt ulos ja uudet sisään.
Ensin yläproppu auki (saattaa vähän pongahtaa koska jousi pinaa sitä ylös)
jousi ulos ja öljyt kaadetaan pois.
Ite kaatelin aluksi mittakuppiin koska en ollut varma kuin paljon sinne kuuluu öljyä.

ETUJOUSIEN ÖLJYNVAIHTO
Laitoin uutena öljynä sisään ihan perus Fork oil 7,5w, ja sitä menee noin 50-60millilitraa yhteen iskariin

Sitten iskareiden ja renkaiden hionta samaan syssyyn.
Ja maalauksen pysty aloittaan.


RENKAIDEN MAALAUS
 Tarrojen helpoin irroitus on kuumailma puhaltimella. Lämmittää tarpeeksi että liima löysää ja tarran saa paremmin irti. Siihen jää vielä vähän liimaa mutta se on helppo jollain liottimella pyyhkiä pois.

Poitsun kans yhdessä purettiin ja hiottiin, mutta maalaus hommat tein melkeimpä yksin.


HIONTA
Iltasin ku oli töiden jälkeen aikaa nii kävin suhuuttelemassa.


MAALAUS
Ensin kaikki osat hiottiin ja sitten maalattiin pohjamaalilla. Itse käytin harmaata.

Seuraavaksi sitten mopon väri maalit.



MAALAUS
Viimeisenä pintaan laitoin vielä metallihohto lakan näihin katteisiin.

Pakoputkeenhan tarvi käyttää tuota kuumakesto maalia (hopea)

PAKOPUTKI
Pari muutakin osaa maalasin tällä hopealla että saa vähän kontrastia mopoon

Lamput oli laitettu kiinni joskus liimalla ja silikoonilla, koska ne oli maalattu aiemmin.
Yritin kyllä puhdistaa maalia pois mutta jälki oli miniporalla melko hirveää, joten päätin että annetaan olla ja maalataan päälle vaan uudella maalilla.

LAMPUN KUPU
Lamppujen peilipinta oli melko huonossa kunnossa niin ne maalasin cromi maalilla.

LAMPUT
Eihän se peilipinta enää ole oikeanlainen maalauksen jälkeen, mutta näyttää paremmalta.
Kasasin sitte itekki nuo lamput liiman ja silikoonin avulla... Toivotaan ettei tarvi ikinä käyttää auki

Laakerit ja jarrut oli hyvässä kunnossa etupäässä, mutta takapään aukasu tuotti ongelmia.
En ois uskonu että mutteri voi olla nuin tiukassa. Yritin vääntää, hyppiä päällä ja hakata vasaralla auki,mutta ei... Meinas usko loppua...
Lopulta kävin isännältä hakemassa pultti pyssyn jolla sain sen auki.


RENKAAN IRROITUS
Kaasuvaijerihan oli tuollainen omatekemä, eli uuden kaasuvaijerin tarvi.
Tähän kuulu sellainen 2 haarainen vaijeri joka tulee kaasuttimelle ja öljypumpulle.
Öljypumppuhan oli laitettu rautalangalla jumiin niin että moottori saa kokoajan samanverran öljyä.

ÖLJYPUMPPU PATENTTI
Nytkun nämä oli maalattu niin aloitettiin sitten kasaus.

KASAUS
Hyvin meniki kauan aikaa... Pari kertaa vaan piti purkaa ja kasata eri järjestyksessä 😆

Mutta sitten ku päästiin tähän mittaristoon niin tuli ongelmia.

Eihä ne mahtunu tähän tankoon.
Tämä oli vaihettu ja tehty tämmönen toisenlaisen näkönen mopo.... Haettu vissiin Aerox Mallia 😃

TANKO
Sain kyllä toisenlaisen tangonkin mukana, mutta tuo alkupätkä ei ollut lähellekkään oikea.

KUVA NEISTÄ. AEROX
Nopeusmittarin virkaa oli toimittanu pyörän irroitettava vanne mittari 🤔

Ei auttanu ku tilata oikianlainen tanko ja samalla se kaasuvaijeri.

Postia ootellessa vaihtelin sitte öljyt
Pohja proppu auki ja öljyt kanisteriin

ÖLJY PROPPU
Sitten tämä uuden öljyn sisään laitto.
Alaproppu kiinni ja ylemmästä öljy sisään.
Peräänhän menee noin 1-1,2desiä öljyä. Itse käytin mobilin vaihteisto öljyä (75-90w)
Käytin tällaista akkuneste törppöä jossa on itsessään letku. Tällä sai hyvin uudet öljyt sisään ylä reiästä, vaikka aika hidasta hommaa ja nuitahan valmiita öljypurkkeja myydään kaupoissa

ÖLJYN LAITTO
Sitten tuli uus tanko ja vaijeri postissa, eli päästiin kasaamaan mopoa.
Vaihdettiin tanko ja nyt saatiin sitten mittari ja tangon katteet paikalleen.

UUSI TANKO JA KAASUVAIJERI
Pikkusen joutu patentoimaan kiinnikkeitä, mutta lopulta se istu paikalleen.

MASKI PAIKALLAAN
Eihän se lähteny enää käyntiin. Vikaa etittiin ja etittiin, kyseltiin jopa facebookin mopo tuning osastolta 😆

Tässä muuten pieni niksipirkka jos epäilette että mopon cdi boxi on rikki.
Kuumailma puhaltimella tulikuumaksi boxi joka puolelta.
Tuon silikoni osan kans pittää olla varovoinen ettei se sula.
Siellä saattaa sisällä olla hiusmurtumia liitoksissa, ja tuo lämpö sulattaa ne takaisin yhteen.

CDI Boxi
Jos ei toimi niin sitten uutta tilalle.

Kaasuttimen sitten lopulta käytin taas irti, puhdistin ja kasasin takas.
Rupes taas pelittään

Tässä välissä kävin testaan paljoko tämä kulkee, ja sehän meni 60km/h, eli vähän on liikaa aloittelijalle. Tuosta mittaristosta ei paljo mitään nähnyt nii ajattelin sen korjata samalla.

Tulihan tuon mopon mukana vakio putki, eli se ajateltiin laittaa paikalleen että rajoittas vähän vauhtia. Sekinhän piti hioa ja maalata.

PUTKEN MAALAUS
HUOM! Vakio putkessa erillinen haara joka ahdistaa pakokaasua.

Tuota plexiähän mulla vielä oli, niin ei muutako sopivat palaset siitä mitattiin ja leikattiin miniporalla irti. Samalla lähti vanhat keltaset mittariston lasit pois.

UUSI PLEXI MITTAREIHIN
2Komponentti liimalla liimasin uuden plexin paikalleen ja nyt näkeekin jotakin... Pikkusen tuota liimaa valu näkyviin, mutta on se parempi kuin ennen.

MITTARISTO
Nyt näki jopa läpikin, eli sitten taas testiajot.

55KM/H
55km/h se vielä meni ku oikein huuatti, mutta kyllä se poitsu osaa ajaa rajoitusten mukaan 😅

Sehän on nyt valmis. Ei muutako korttia odotellessa.
Kuvat on kyllä tuolla tehoputkella, mutta se ei paljon muuta lopputulosta.








Valmis. Nyt vaan ootellaan sitä korttia... Ne on nuo teoria kokeet menny niin vaikiaksi ettei varmaan kukaan pääse eka kerralla läpi.
Ja jos sattuu kyr%#¤" ajokoe Tarkastaja nii seki saattaa pompata.
Tytölle sattu aiemmin tuossa katsastuskonttorilla. Se lähti ajamaan ja se ukko huuteli jottain. Ehti ajaa noin metrin verran ja laitto jalan maahan ku luuli että se sille puhu. Saman tien sano ukkeli että se oli siinä, eikä antanu ees yrittää uuelleen... Sinne meni taas sata euroa 😡
Kaiken näkösiä se leipä elättää.

No mutta tuosta vielä videoon linkki, jos unohin jotain tässä mainita.

Palataan taas. Enskerralla jotain muuta ku ajovempelettä 😉


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

SCOOTER PROJECT 50cc2stroke. PART2. English version

PART 2
Now the second part.
We got this running last time. Now we had to take off the handlebars so we could get some paint on

Son sanded the exhaust pipe whit drill that had some steelwire head.


EXHAUSTPIPE SANDING
We sanded the cover with hand, and i got some paint from the store.
I bought some primer (Gray) Metallic black and blue and then some metallic varnish.
Exhaust need its own hot resistant paint, so i bought silver.

PAINTS
I chanced the oils for the front susbension. These had pretty good oil in, but i had some left from the derbi project

Removed the oil, and in with the new.
First you need to remove the bolt from above (might pop out because the spring pushes it)
Remove the spring and bour out the oil.
I boured in the measuring cup because i wasnt sure how much oil there should be.

FRONT SUSBENSION OIL CHANCE
I used for the new oil Fork oil 7,5w, and it goes about 50-60mil in one susbension

The i sanded the susbension and tires. Now i could start paintig


TIRE PAINT
 Easyest way to remove dtickers is with hotairgun. Heat enough to make the old clue running and the just pull of the sticker. There might leave some clue, but that can be wiped with some solvent.

We took the scooter apart and sanded these cover with my on, but the painting was left to me.


SANDING
I painted always after work, and before going to bed.


PAINTING
Firt all the parts were sanded. Then i painted the first layer with primer paint (Gray)

Then i started the color painting



PAINTING
Finally i finished with the metallic varnish

Exhaust needed to paint with the hot resistant paint (Silver)

EXHAUST
I alsi painted some other parts with this silver to make it pop

These lamps was put together with glue and silicone. They were painted before.
I tryed to clean these with my minidrill, but the trace was horrible. So i just taped it and painted with different color.

LAMP
The inside from the lamps was in bad shape too, so i just painted them with chrome paint.

LAMP
Its not reflecting good anymore, but it looks better.
I did assembly these like they were. Clue and silicone... i hope that i dont have to open these never again

Bearings and brakes was in good shape from the front end, but the back end was tricky to open.
I never thought the nut could be some damn tight. I tryed to twist, jump and even hammer it open, but no luck... Almous gave up on this.
Finally i got the bolt gun from my father, That opened it.


TIRE OPENING
The carpurator wire was home made, so i needed a new one.
This wire should be two headed, one for the oilpump and second for the carburator. This had some patent that holded the oilpump in the same position, so it will get the same amount of oil all the time.

OILPUM PATENT
Now the covers was painted, so we started the assembly

ASSEMBLY
This went good for while, only needed to take all off and assembly in different order... few times  😆

But when we got to this speedometer, then there was a prolem.
Meter didnt fit this handlebar.

This handlebar bracked have been chanced and did other looking scooter... Mayby previous owner wanted a Aerox scooter  😃
PICTURE FROM INTERNET. AEROX
I did get another handlebar with this when i bought this, but that wasnt right ether.

HANDLEBAR
This had some bicycle meter, that comes to the wheel. 🤔

I had to order right handlebar, and at the same i ordered the right carburator wire.

When waiting them to arrive, i chanced the oils.

Rear oil nut open from the bottom and bour the old oil in the canister.

OIL NUT
Then this new oil.
Close the lower nut and bour in the new oil.
The rear takes about  1-1,2desilitres oil. I used mobil gearoil  (75-90w)
I used this batterywater bottle to bour in the new oil. It has just the right size hose that fits in perfectly. This is pretty slow, but sure. They sell these new oil cases in the stores, that has right size of oil in them.

OIL BOUR
Then i got the handlebar and wire, so we could continue the assembly.
We chainced the bar and now we got the covers and the meter in the right place.

NEW HANDLEBAR AND CARBURATOR WIRE
Had to play abit whit these prackets, but finally got it.

COVERS ON
It didnt start anymore. We tryed to find the proplem, and even asked from the facebook moped tuning group  😆

Heres a little trick if u suspect that your mopeds cdi box id broken.
Just heat the box (HOT) from every corner. Careful whit the silicone part that it wont melt.
There might be some fractions in the box, and the heat will join them back together again.

CDI BOX
If that doesn work, you need to buy new one

I took out the carburator and cleaned it again... and it started. There were some trash in it, so it did flod

I tested this moped now and it went about 60 KM/H, so thats a bit too much for the beginner. That meter plexi is yellow, so i could not see much... I thought i chance that at the same time.

I also got this original exhaust with this, so i thought this will help abit whit the speed. That needed some sanding and paint

PAINTING THE EXHAUST
ATTENTION! Original pipe has the branch at the start of the exhaust. The gas cant get out and it will but more pressure for the engine, speed goes down

I had that new plexi glass, so i measured the right size pits and cutted them of with my minidrill. Also removed the yellow plexi from the meter.

NEW PLEXI FOR THE METER
I clued this with 2 component clue. Now i could see the speed. Had a little drops of clue here and there, but its better than it was.

METER
Now i could see, so new test.

55KM/H
55KM/H was the speed when i let it rip long time. But i think my son can handle it and doesnt drive full speed 😅

Its ready now... Now we wait for my son to get the drivers licence.
These pictures are with the power exhaust, but it wont affect the moped too much








DONE. Now days the theory exams are very hard, and i dont think anyone can get it first time.
And if theres Fuc¤# driving tester, he can evade the licence too.
Like our daughter had. She started the drive and the man speaked something. Our girl thought that he sayd something to her and stopped meter away. That man told that thats it, no licence. and didnt even let her try again... that cost 100€ 😡
I just cant understand some people.

Heres the video link, if i forgot something.

Next time. Something else than driving things  😉


















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti