sunnuntai 4. elokuuta 2019

SCOOTTERI PROJEKTI (50cc 2tahti) OSA 1
(SCOOTER PROJECT 2stroke 50cc)

OSA 1
Tässä kirjoituksessa käydään läpi vähän käynnistys ongelmia ja vian etsintää.

Nyt päästiin pojan kans alottaan tämä scootteri projekti jonka syksy jo ostin valmiiksi. Vanhemmalla pojalla oli tuossa kesällä rippijuhlat ja se saa ajaa mopokortinki ku täytti 15v.

50cc Generic Ideo 2 tahti
Ostin tuon entiseltä työkaverilta ja 50€ oli maksimi minkä tuosta sain maksaa 😆
Nythä täsä oli vähä aikaaki vielä värkätä tämän kans enneku poitsu sitä tarvii... Sama se oli kyllä tuon tytön mopon kans, ja kyllähä se vastusti niin että meleko tipalle meni 😉

Derbi senda 50cc
Poika halus että tästä tullee metallinhohto musta/sininen... Ajattelin ensin että laittasin tuolla vinyylillä mitä laitoin tuohon toiseen scootteriin

Kingroad Windbell 50cc 4 tahti
... Mutta taitaa olla helepompi maalata, vaikka kalliimmaksiha se tullee.

No. Purettiin tuo nyt tuossa kumminki. Parit kiinnikkeet oli poikki ja pari meniki poikki siinä rytäkässä.

SCOOTTERIN PURKU


Eihän se käynnistynyt.
Startti purettiin ensimmäiseksi ja starttia testailtiin aluksi että saatas ees käyntii koko vehe...

STARTIN TESTAUS
Eli akulta vaan miinus startin runkoon ja plus startin johto liittimeen. HUOM, saattaa vähän kipinöidä.
Starttihan puöri hyvinkin, ja näyttikin uudelta. Eli vika ei ollut siinä.

Seuraavaksihan tuo jarrukahvan tunnistin johto ohitettiin ettei jarrua tarvi painaa kun starttaa.

JARRUN OHITUS
Huom! tätähän ei voi näin jättää koska jarruvalot palaa kokoajan

Sitten mitattiin starttinappi että se toimi.
Mittari kosketus asentoon (piip / OL) ja plus ja miinus oikeisiin johtoväyliin.

STARTTI NAPIN TESTAUS
Sekin toimi. Piip ääni tuli kun paino nappia.

Seuraavana oliki sitte Solenoidin testaus.
Tätä mittailin ja pähkäilin vaikka kuin kauan, mutta missään ei oikeastaan ollu mitään järkeä, Eli helpoin testi oli tämä.
12volttia tuolta johtoliittimestä sisään. Akulta + ja - johdoilla.
Solenoidi napsahti, eli se on kunnossa

SOLENOIDIN TESTAUS
Huom! Pikkusen saattaa tämäkin kipinöidä.


Kaasutinhan piti putsata ja tarkistaa ettei siellä oo vikaa. Ei muuta vikaa löytyny ku tyhjä ruuvin paikka, mutta se taitaa olla vaan jollekkin lämmitykselle 😊

KAASUTTIMEN PUTSAUS (Breakcleanerillä)
Siihen siis kuuluis joku kaasuttimen lämmitys piuha / pultti, eli tukkoon vaan ettei mee lika sisään

KAASUTIN
Ilmanputsariki piti liimaila kokoon ku jäi tuo kaulus kiinni kaasuttimeen.

ILMANPUTSARI
Käytin tuohon 2 komponentti liimaa ja kuumaliimalla vielä päälle.
Ja sitten vielä mustaa silikonia lisäsin kun se oli paikallaan.... Oli menny tuo kaulus melko kovaksi, niin en tiedä pysyykö kovin kauaa.

Mittailin tuolta startti napilta, solenoideille menevät johdot. Ei minkäänlaista eloa kun startti nappia paino...

JOHDON MITTAUS
Hain kyllä cdi boxin lainaa pikkuveliltä mutta en ees ehtiny testata sillä ku ajattelin huviksee purkaa vähä johtosarjaa... Sehän ei saanu sitä virtaa tuonne solenoidille, nii lähin sitte seuraa siitä johtoja...
Sieltähä löyty nippu maajohtoja jotka oli irti ja hapettunu.

JOHTO VIKA
Nyt vaan katkasin vähän johtoja ja putsasin enimpiä likoja pois. Kolvasin johdot yhteen ja laitoin vielä kuumaliimalla vesitiiviiksi ja sähköteipillä umpeen.

JOHTOJEN YHDISTYS
Testailin sitten kipinän. Tulppa johtoon kiinni ja tulpan kierreosa mopon runkoon että saa maita.

KIPINÄN TESTAUS
Tulppaki oli kyllä entinen, mutta meni vielä tämän testauksen.

VANHA TULPPA
Sehä hörähti heti käyntii ku paino vaan nappia... Tai no ensinhän mulla unohtu laittaa uus tulppa paikallee nii vähä aikaa siinä pyöritettii startilla turhaan 😆


Nyt kone kävi... mutta ei ne ongelmat siihen loppunu.

Tämä kirjottelu nyt meni ainakin 2 osaseksi ettei tuu liian pitkä 😉

Seuraavassa kirjotuksessa katotaan vähän öljyjen vaihtoa, ja muiden vikojen korjauksia... maalataan tietenki koko mopo kans 😉

Tuosta vielä vähän video linkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=ra4o8_4eb3Q&t=4s

Ensi kertaan 😄

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SCOOTER PROJECT 2stroke 50cc. PART 1. (ENGLISH VERSION)



In this part we strugle with some starting issues and fix them.

Now we got to start this scooter project with my older son that had hes marriage lisence at the summer and turned 15 years, so he can drive hes moped lisence

50cc Generic Ideo 2 stroke
I bought this from my former workbuddy and i was told that 50€ is the max that i can pay from this 😆

Now i had some time to fix this before  my son needs this moped... It was the same thing with this daughters bike. It was so much work that it was close not to finish before she needed it 😉

Derbi senda 50cc
My son wanted this scooter to be metallic black and blue... First i thought to use this vnyl wrap that i used for the another scooter.

Kingroad Windbell 50cc 4 tahti
... But i think its easyer to paint... More expensive, but easyer.

Well, we started with the demolition. Broke a few cover attachment, but they can be fixed.

SCOOTER DEMOLITION
It didnt even start.
First we teated the start motor. Thought if theres the proplem, we could start this thing...

START MOTOR TESTING
So, just put caples from battery minus to start frame and battery plus to start cable connector. WARNING, might cause some sparks.
Start motor was good and looked like a new. Proplem wasnt that.

Next we bypassed the brake sensor, so we didnt have to push brake while starting the moped.

Brake bypass
ATTENTION! This needs to be fixed because if this is bypassed, the brake light will burn constantly.

Then we measuret the connection from start button.
Meter to the contact position (Peep / OL) and plus and minus to the wire connectors.


TESTING THE START BUTTON
That worked too. It peeped when pushed the button.

Next was the start solenoid test.
I measured the voltage and tryed many different test with this, but the easyes one was this.
12v from battery, extendet wires in from the wire connector. from battery + and -.
Solenoid clicked, so it was ok.

SOLENOIDIN TESTAUS
ATTENTION! This one makes some sparks too

Needed to clean and check the carburator too. Only found one part that was missing a bolt, but that was propeply for some heating system 😊

CARBURATOR CLEANING (with Breakclean)
In that hole supposed to be some sort of wire / bolt that heats the gasoline. I just screwed a normal bolt to it, so the dirt wont go in.

CARBURATOR
Had to clean the aircleaner and glue it together. The colar stucked to the carburator and snapped off.
AIRCLEANER
I used 2 component glue and hot glue.
And added some black silicone when it was in place... That colar was pretty stiff, so i dont know how long will it last.

I measured the voltage also from the sratbutton wire that goes in to the solenoid. There was no life when pushed the start button...

WIRE MEASURING
I did get new cdi-box from my little brother, but didnt even test it because i started to unwrap the caples that goes to the solenoid.
There was these ground wires that was oxididet and torn off.

WIRE PROBLEM
I just cutted the oxitidet parts off and cleaned the dirt off. I soldered these wires together and used some hot glue to make it watertight. Finished with some electric tape.

WIRE SOLDERING
Also tested the spark. Plug in place (to the caple) and helix part to the moped frame, so it gets ground

SPARK TEST
Spark plug had seen the better days, but it lasted this test

OLD SPARK PLUG
Engine started as soon as i pushed the button... First i forgot to put the plug in, so i started it guite a while before knowticing 😆


Now the engine started... But there was more proplems ahead.

I write this stuff in 2 parts at least so it wont get too long. 😉

In next part we chaince some oils and fix other proplems... And paint the hole thing, ofcourse 😉

Heres link to the video:
https://www.youtube.com/watch?v=ra4o8_4eb3Q&t=4s

Next time 😄



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti