(SCOOTER PROJECT 2stroke 50cc)
![]() |
OSA 1 |
Nyt päästiin pojan kans alottaan tämä scootteri projekti jonka syksy jo ostin valmiiksi. Vanhemmalla pojalla oli tuossa kesällä rippijuhlat ja se saa ajaa mopokortinki ku täytti 15v.
![]() |
50cc Generic Ideo 2 tahti |
Nythä täsä oli vähä aikaaki vielä värkätä tämän kans enneku poitsu sitä tarvii... Sama se oli kyllä tuon tytön mopon kans, ja kyllähä se vastusti niin että meleko tipalle meni 😉
![]() |
Derbi senda 50cc |
![]() |
Kingroad Windbell 50cc 4 tahti |
No. Purettiin tuo nyt tuossa kumminki. Parit kiinnikkeet oli poikki ja pari meniki poikki siinä rytäkässä.
![]() |
SCOOTTERIN PURKU |
Eihän se käynnistynyt.
Startti purettiin ensimmäiseksi ja starttia testailtiin aluksi että saatas ees käyntii koko vehe...
![]() |
STARTIN TESTAUS |
Starttihan puöri hyvinkin, ja näyttikin uudelta. Eli vika ei ollut siinä.
Seuraavaksihan tuo jarrukahvan tunnistin johto ohitettiin ettei jarrua tarvi painaa kun starttaa.
![]() |
JARRUN OHITUS |
Sitten mitattiin starttinappi että se toimi.
Mittari kosketus asentoon (piip / OL) ja plus ja miinus oikeisiin johtoväyliin.
![]() |
STARTTI NAPIN TESTAUS |
Seuraavana oliki sitte Solenoidin testaus.
Tätä mittailin ja pähkäilin vaikka kuin kauan, mutta missään ei oikeastaan ollu mitään järkeä, Eli helpoin testi oli tämä.
12volttia tuolta johtoliittimestä sisään. Akulta + ja - johdoilla.
Solenoidi napsahti, eli se on kunnossa
![]() |
SOLENOIDIN TESTAUS |
Kaasutinhan piti putsata ja tarkistaa ettei siellä oo vikaa. Ei muuta vikaa löytyny ku tyhjä ruuvin paikka, mutta se taitaa olla vaan jollekkin lämmitykselle 😊
![]() |
KAASUTTIMEN PUTSAUS (Breakcleanerillä) |
![]() |
KAASUTIN |
![]() |
ILMANPUTSARI |
Ja sitten vielä mustaa silikonia lisäsin kun se oli paikallaan.... Oli menny tuo kaulus melko kovaksi, niin en tiedä pysyykö kovin kauaa.
Mittailin tuolta startti napilta, solenoideille menevät johdot. Ei minkäänlaista eloa kun startti nappia paino...
![]() |
JOHDON MITTAUS |
Sieltähä löyty nippu maajohtoja jotka oli irti ja hapettunu.
![]() |
JOHTO VIKA |
![]() |
JOHTOJEN YHDISTYS |
![]() |
KIPINÄN TESTAUS |
![]() |
VANHA TULPPA |
Nyt kone kävi... mutta ei ne ongelmat siihen loppunu.
Tämä kirjottelu nyt meni ainakin 2 osaseksi ettei tuu liian pitkä 😉
Seuraavassa kirjotuksessa katotaan vähän öljyjen vaihtoa, ja muiden vikojen korjauksia... maalataan tietenki koko mopo kans 😉
Tuosta vielä vähän video linkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=ra4o8_4eb3Q&t=4s
Ensi kertaan 😄
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SCOOTER PROJECT 2stroke 50cc. PART 1. (ENGLISH VERSION)
In this part we strugle with some starting issues and fix them.
Now we got to start this scooter project with my older son that had hes marriage lisence at the summer and turned 15 years, so he can drive hes moped lisence
![]() |
50cc Generic Ideo 2 stroke |
Now i had some time to fix this before my son needs this moped... It was the same thing with this daughters bike. It was so much work that it was close not to finish before she needed it 😉
![]() |
Derbi senda 50cc |
![]() |
Kingroad Windbell 50cc 4 tahti |
Well, we started with the demolition. Broke a few cover attachment, but they can be fixed.
![]() |
SCOOTER DEMOLITION |
First we teated the start motor. Thought if theres the proplem, we could start this thing...
![]() |
START MOTOR TESTING |
Start motor was good and looked like a new. Proplem wasnt that.
Next we bypassed the brake sensor, so we didnt have to push brake while starting the moped.
![]() |
Brake bypass |
Then we measuret the connection from start button.
Meter to the contact position (Peep / OL) and plus and minus to the wire connectors.
![]() |
TESTING THE START BUTTON |
Next was the start solenoid test.
I measured the voltage and tryed many different test with this, but the easyes one was this.
12v from battery, extendet wires in from the wire connector. from battery + and -.
Solenoid clicked, so it was ok.
![]() |
SOLENOIDIN TESTAUS |
Needed to clean and check the carburator too. Only found one part that was missing a bolt, but that was propeply for some heating system 😊
![]() |
CARBURATOR CLEANING (with Breakclean) |
![]() |
CARBURATOR |
![]() |
AIRCLEANER |
And added some black silicone when it was in place... That colar was pretty stiff, so i dont know how long will it last.
I measured the voltage also from the sratbutton wire that goes in to the solenoid. There was no life when pushed the start button...
![]() |
WIRE MEASURING |
There was these ground wires that was oxididet and torn off.
![]() |
WIRE PROBLEM |
![]() |
WIRE SOLDERING |
![]() |
SPARK TEST |
![]() |
OLD SPARK PLUG |
Now the engine started... But there was more proplems ahead.
I write this stuff in 2 parts at least so it wont get too long. 😉
In next part we chaince some oils and fix other proplems... And paint the hole thing, ofcourse 😉
Heres link to the video:
https://www.youtube.com/watch?v=ra4o8_4eb3Q&t=4s
Next time 😄
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti